Dag ouders en kinderen! 

Vandaag willen wij met jullie werken rond muziek en beweging! Hieronder vind je enkele leuke activiteiten. 

 Veel plezier! 

Speelse groetjes,  

Astrid en Lotte 

Opdracht 1: Lied aanleren 

In bijhorend filmpje wordt er een liedje aangeleerd. De kinderen kunnen dit zelfstandig als het filmpje voor hen wordt klaargezet, buiten hun stem hebben ze niets nodig voor deze opdracht. De ouders mogen natuurlijk ook meedoen 😉

“Water heb je nodig voor de eendjes in de sloot. Zonder lekker helder water gaan de plantjes dood. Water voor de limonade en water voor de tuin. En wat dacht je van het water voor de vissen in de zee.”

Opdracht 2: Spelletjes met water 

Jullie hebben net een leuk liedje over water geleerd! Maar wist je dat je ook kan tekenen met water? (kunnen kinderen ook zelfstandig, maar hier mogen de ouders natuurlijk ook meedoen) Dit kan buiten of binnen! Als het goed weer is, raden wij aan om je kind naar buiten te laten gaan, dan kunnen ze genieten van de zon 😊  

Wat heb je nodig voor buiten? 

  • Potje met water
  • Penseel (kan ook met de vinger of een stokje als je geen penseel hebt) 
  • Stoepkrijt (optioneel) 

Dan ga je met je potje water naar buiten en dan kan je tekeningen maken op de stenen, of op straat (zolang het veilig is natuurlijk). Misschien kan je zelfs de dingen uit het liedje eens proberen tekenen? (eend – planten – limonade – thee – vissen) Als je stoepkrijt hebt kan je de tekening eerst maken met krijt en er dan met water over gaan. 

 Tips in hoe je als ouder kan ondersteunen/impulsen kan geven: 

Wat gebeurt er met het water? Blijf je de tekening zien?  

Droogt de tekening sneller op als je ze in de zon/schaduw tekent? 

Hoe kan je ervoor zorgen dat je tekening zo lang mogelijk zichtbaar blijft?  

Verschillende ondergronden opzoeken: waar is mijn tekening het beste zichtbaar? Op welke stenen zie je het water wel/niet goed? 

Hoe komt het dat je water plots zo vuil is?

Wat heb je  nodig voor binnen? 

  • Blad papier (werkt het beste op een donkere kleur, maar lukt ook op gewoon wit) 
  • Potje water 
  • Katoenen balletjes/watjes/wattenstaafjes 

 Je geeft je kind een blad en dan kunnen ze hun balletje of ander materiaal deppen in het water en hiermee op het blad tekenen! 

 Tips hoe je als ouder kan ondersteunen/impulsen kan geven: 

Eventueel verschillende kleuren papier aanbieden –> achterhalen op welke kleuren je de tekening het beste kan zien 

Wat gebeurt er als je veel/weinig water gebruikt? 

Waarom duurt het zo lang voor je tekening is opgedroogd? Duurt het langer als je veel water gebruikt? 

Waarom is er plots een scheur in je blad? (door te veel water zou het blad natuurlijk kunnen scheuren) –> als je kan misschien laten experimenteren met verschillende diktes van papier, welke soort papier scheurt er sneller? (kranten, gewoon papier, magazine, karton van cornflakes/dozen…) 

Opdracht 3: Yogaoefeningen 

In dit filmpje leert uw kind bewuster worden van zijn of haar ademhaling. Je leert bewust een adembeweging met de buik maken en je leert rustig worden. Nadien volgt er een groet aan de zon. Deze oefening is goed voor het bevorderen van het concentratie- en coördinatievermogen. Het stimuleert de spieren, gewrichten en organen.   

Je kan deze yogaoefening zowel buiten als binnen doen. Aangezien het een groet aan de zon is, heb ik me lekker buiten gezet.  

Deze oefening kan ook zelfstandig gebeuren. Je kan samen de materialen klaarleggen en het enige wat je dan nog moet doen, is het filmpje opzetten.  

Wat heb je nodig? 

  • Een matje of deken om wat zachter te liggen.
  • Een knuffel om op je buik te leggen tijdens de ademhalingsoefening. 

Bronnen:  

Smit, M. (2007). Yoga voor peuters en kleuters. Uitgeverij Altamira, Haarlem. 

Haverkort, F.; van der Lei, R.; Noordam, L. (2004Kleuterwijs: liedbundel voor kinderen van 3 – 7 jaar. Stichting ter bevordering van Muzikale Vorming, Zwolle.