Beste ouders en kinderen

Wij hebben voor jullie enkele leuke spelletjes opgelijst. Deze spelletjes zijn zowel buiten als binnen uit te voeren en zullen je helpen het tellen niet te verleren.

We beginnen natuurlijk met een opwarming. Bekijk het filmpje en doe mee!!

Als ouder is het misschien aangeraden om bij de spelletjes het doel uit te leggen. Laat je kind zelf varianten bedenken, laat hun creativiteit maar lopen! 😉 

Veel plezier!!

Ellen & Lobke

Opdracht 1: Ga op zoek naar 10 voorwerpen

  •  Zet de voorwerpen van groot naar klein

  • Verstop een voorwerp en laat je kind op zoek gaan naar het voorwerp met enkel de woorden koud(er) en warm(er) te gebruiken. (koud als het kind ver van het voorwerp staat, warm als het kind dicht bij het voorwerp is)

  • Laat je kind een menselijke weegschaal zijn. Welk voorwerp is het zwaarst/lichtst? 

  • Sorteer de voorwerpen: dezelfde grootte bij elkaar, dezelfde kleur bij elkaar,…

  • Leg 1 van de voorwerpen onder een doek en laat je kind raden welk voorwerp het is door enkel te voelen. 

  • Leg de voorwerpen naast elkaar. Laat je kind zich omdraaien en neem een voorwerp weg. Je kind mag kijken naar de voorwerpen en moet raden welk voorwerp er weg is. 

       –> makkelijker: minder voorwerpen, je kind kan naar een foto kijken waar alle voorwerpen op staan

      –> moeilijker: neem twee of meer voorwerpen weg

      –> neem eens niets weg 😉

Opdracht 2: Wiskunde met kosteloos materiaal​ (bestek/dopjes/kurken/touw/…​

  • Laat je kind een patroon leggen

  • Leg zelf een patroon en laat je kind aanvullen 

Voorbeeld 1: mes – vork – mes – vork -…​

Voorbeeld 2: mes – lepel – lepel – mes – lepel –lepel – mes – …​

  • Van wat is er het meest/ minst

  • Leg bvb 5 lepels en laat je kind evenveel vorken als lepels leggen

Opdracht 3: Punten tellen​

  • Teken een raster op de grond (kan met krijt, tape of gebruik dozen, gebruik de tegels) 

  • Schrijf/leg in elk vakje een cijfer 

  • Ieder heeft een prop papier

  • Gooi/rol om beurt je prop in het raster. Gooi elk X aantal keer en tel je punten op

  • Wie heeft de meeste punten?

Opdracht 4: Speeldeeg maken (plasticine)​

Dit heb je nodig:

  • 200 gr bloem

  • 100gr zout

  • 1 lepel olie

  • 1 eetlepel citroensap

Hier kan je kindje eindeloos mee spelen en zelfstandig, ook kan je impulsen geven:

  • Rol je eens een lange slang, dan kunnen we hem straks eens meten.​
  • Of 2 slangen, welke is nu de langste? Hoe weet je dat? Op welke manieren kan je allemaal meten. Laat je kltr maar zoeken, je zal versteld staan wat hij allemaal kan.
  • Je kan een egel tekenen en hem de stekels erop laten zetten, je kan er een cijfer bij zetten.

Tips voor later

  • Spaar lege flessen en maak een bal van papier (krant, aluminium,…) –> bowling

  • Spaar een tiental dezelfde ondoorzichtige potjes (yoghurt, actimel, …) en maak samen met je kind een klankmemory.

Je vult steeds 2 potjes met hetzelfde voorwerp of hetzelfde aantal van een voorwerp. Je gaat op zoek naar 2 dezelfde door enkel te luisteren. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk paren van potjes maakt door te luisteren naar potjes met dezelfde klank. Als alle potjes klaar zijn zet je ze door elkaar op tafel. Dan mag de eerste speler schudden aan 2 potjes. Als deze hetzelfde klinken mag de speler de potjes houden en mag deze nog eens proberen. Zijn ze niet hetzelfde dan zet de speler de potjes terug op de tafel neer. De volgende speler is nu aan de beurt. Het spel is afgelopen wanneer alle potjes op zijn. Diegene met de meeste setjes heeft het spel gewonnen. 

Voorbeeld 1: 2 potten gevuld met 1 knoop,2 potten gevuld met 2 knopen,  2 potten gevuld met 3 knopen, … ​

Voorbeeld 2: 2 potten gevuld met rijst, 2 potten gevuld met macaroni, 2 potten gevuld met takjes,…