Hallo!
We gaan de kinderen op verschillende manieren laten kennis maken met beeldende activiteiten. We gaan zowel inspelen op de verschillende werkvormen en bouwstenen van beeldend werken. De kinderen gaan hierdoor gevarieerd aan de slag. De kinderen gaan niet alleen kunnen experimenteren maar we maken het ook een stukje moeilijker.
In sommige kunstwerken gaan ze een zeer bekende kunstenaar waarnemen en beschouwen. Vervolgens gaan ze aan de slag met het kunstwerk van de kunstenaar na te maken maar ze brengen er hun eigen karakter in.
De kunstwerken die we gaan voorstellen kunnen de kinderen gemakkelijk zelfstandig aan. Als ouder ga je misschien even moeten helpen met alles klaar te zetten maar vervolgens gaan de kinderen alleen de activiteit kunnen verder zetten. Als je als ouder graag mee wil doen, mag dit zeker en vast!
Veel plezier!
Tinne en Daan
Opdracht 1: schilderen met kosteloos materiaal
Werkvorm: Werken met plastische materialen en collage
Bouwsteen: Vorm
Benodigdheden:
– lege wc rolletjes
– lege flessen
– spons
– oude tandenborstel
– schaar
– verf in verschillende kleuren
– bordjes voor de verf op te zetten
– bescherming voor de tafel (krantenpapier of een groot doek)
– bescherming voor je kledij
– wit papier (graag dik papier)
Stappenplan:
1. Doe je bescherming aan voor je kledij en leg de bescherming op de tafel.
2. Leg al het materiaal mooi voor je klaar
3. Pak de schaar en knip de helft van een wc rolletje in verschillende vormen (rechthoeken, driehoeken, golven, …)
4. Ga aan de slag en experimenteer met de verschillende materialen.
- Welke afdrukken maken de verschillende materialen?
- Aan wat doen de verschillende afdrukken je zo al denken?
- Kan je van de verschillende afdrukken een voorwerp maken?
Makkelijker: Laat je kind gewoon experimenteren met de verschillende materialen. Het is niet erg als er nog geen gemeenschappelijke vorm uitkomt. Laat je kind op verschillende manieren werken met het kosteloos materiaal (drukken, wrijven, …) Is dit dan bij elk voorwerp anders?
Moeilijker: Probeer 1 grote vorm te creëren van de verschillende afdrukken? vb: Deze maakt de afdruk van een bloem en deze van gras. We maken een grasveld met allemaal verschillende kleuren bloemen in. Laat het kind daarna het verhaal achter het kunstwerk vertellen.
5. Laat alles goed drogen.
6. Was alles goed uit en zet alles terug mooi op zijn plaats.
7. Hang het kunstwerk op zodat je het steeds kan bewonderen.
Experimenteren met scheerschuim
Werkvorm: 2D
Bouwsteen: Textuur
Benodigdheden:
- Bescherming voor de tafel (krantenpapier of een groot doek)
- Bescherming voor je kledij
- Speelgoed auto
- Takje uit de tuin/bos
- Knikker/klein balletje
- Verschillende kleuren verf
- Een handdoek en een vochtig doekje (voor de tafel af te kuisen)
- Oorstokjes
- Scheerschuim
Stappenplan:
- Doe je bescherming aan voor je kledij en leg de bescherming op de tafel.
- Leg al het materiaal mooi voor je klaar.
- Duw op de bus waar het scheerschuim uit komt
- Wrijf het helemaal open zodat het schuimt.
- Nu begint het experimenteren: Wat kan je allemaal doen?
- Met je handen wrijven
- Ruiken aan het scheerschuim
- Verschillende soorten lijnen maken (krom, recht, klei, groot…)
- Tekenen in de schuim (bal, hartje, mama, papa, wolken…)
- Letters en cijfers schrijven
- Je eigen naam schrijven
- Tijd om alles op te ruimen.
- Haal zoveel mogelijk schuim weg met je materialen.
- Haal de rest weg met een vochtige doek/handdoek/zakdoek
Eventuele vragen voor ouders om aan je kind te stellen: Wat zie je? Huh … het verandert wanneer je in de schuim wrijft… Hoe komt dat? Naar wat ruikt het? Hoe voelt het aan? Wat zou je nog kunnen doen met dit scheerschuim? Ga je met de auto sporen maken in het scheerschuim? Ik zie dat je daar blij van wordt!
De kleuter kan natuurlijk zijn eigen materialen hiervoor kiezen! Het gaat vooral om het experimenteren en beleven van nieuwe ervaringen 😊
Makkelijker: Laat je kind vooral experimenteren met de verschillende materialen. Dat is het hoofddoel van deze activiteit. Heeft de kleuter het moeilijk… Doe dan gerust mee en stimuleer de kleuter dankzij door impulsen te geven
Moeilijker:Laat uw kind bepaalde patronen, lijnen, cijfers of letters natekenen. Op die manier daag je uw kind op een speelse wijze uit 😊
Beeldend werken met Piet Mondriaan
Werkvorm: Schilderen
Bouwsteen: Lijn, vorm en kleur
Benodigdheden:
- wit blad (graag dik papier)
- verf in verschillende kleuren (rood, zwart, blauw, geel en groen)
- penselen (verschillende diktes)
- bordjes voor de verf op te zetten
- bescherming voor de tafel (krantenpapier of een groot doek)
- bescherming voor je kledij
Stappenplan:
- Bekijk het filmpje hieronder. Kijk goed naar het kunstwerk.
- Hoe ziet het eruit?
- Welke kleuren worden er allemaal gebruikt?
- Welke vormen zien we allemaal terug komen?
- Vind je het mooi en leuk of is het niets voor jou en waarom?
Vervolg:
- Doe je bescherming aan voor je kledij en leg de bescherming op de tafel.
- Leg al het materiaal mooi voor je klaar
- Pak een penseel en druk deze in de zwarte verf. Trek nu verschillende rechte lijnen (geen schuine lijnen) op het blad.
- Kijk nog steeds naar het kunstwerk die getoond wordt op het filmpje Weet dat je lijnen dicht en ver uit elkaar mogen staan. Speel hier gerust mee!
- Llaat de zwarte verf even drogen.
- Kleur de vakken in met rood, geel, groen of blauw. Je mag zelf kiezen welk vak welke kleur krijgt. Je mag ook gerust vakken wit laten.
- Laat alles goed drogen.
- Was alles goed uit en zet alles terug mooi op zijn plaats.
- Hang het kunstwerk op zodat je het steeds kan bewonderen.
Makkelijker: Help de kinderen met de lijnen te trekken. Daarna mogen de kinderen zelf inschilderen.
Moeilijker: Laat de kinderen hetzelfde patroon volgen zoals het kunstwerk op de foto is weergegeven. Dezelfde lijnen, kleuren en in dezelfde vakjes.
Beeldend werken met Kandinsky (cirkels schilderen)
Werkvorm: Kleuren en schilderen
Bouwsteen: Vorm en compositie
Benodigdheden:
- wit blad (graag dik papier)
- bescherming voor de tafel (krantenpapier of een groot doek)
- bescherming voor je kledij
- potlood
- voorwerpen met een ronde vorm (vb: beker, bord, … )
- penseel
- beker met water
- handdoek
- schaar
Stappenplan:
- Doe je bescherming aan voor je kledij en leg de bescherming op de tafel.
- Leg al het materiaal mooi voor je klaar.
- Neem je blad. En kijk even goed rondom jou:
- Wat zie je? Welke kleuren zie je?
- Welk gevoel krijg je als je naar de kleuren kijkt?
- Zie je de kleur blauw? Waar zie je die nog?
- Welke vorm hebben de kleuren? Zijn ze allemaal hetzelfde
- Waar in je huis zie je cirkels?
Vervolg:
5. Teken zelf een cirkel in het midden van je blad.
6. Schilder nu met de kleur die je zelf kiest rond de cirkel.
7. Schilder nu met een ander kleur nog eens rond deze cirkel. Dit doe je een aantal keer.
8. Laat alles goed drogen.
9. Was alles goed uit en zet alles terug mooi op zijn plaats.
10. Hang het kunstwerk op zodat je het steeds kan bewonderen.
Makkelijker: Help de kleuter met het overtekenen van de ronde vorm. Laat de kleuter nadien zelf inschilderen in welke kleur hij/zij heeft gekozen.
Moeilijker: Laat de kleuter verschillende cirkels uitknippen van verschillende grotes. Vervolgens moeten deze overgetekend worden op het wit blad papier. Laat de kleuter het kunstwerk goed waarnemen en stimuleer hij/zij om juist hetzelfde te maken. (goed kijken welke kleur waar gebruikt wordt en hoeveel cirkels je moet schilderen).